Wat zijn de verschillen tussen e-bike klassen?
Het duurt even voordat wetten zich aanpassen aan technologie, dus er was een korte periode waarin e-bikes geen officiële classificatie hadden. Niemand wist of ze als fietsen of als gemotoriseerde voertuigen werden beschouwd; dus was het kiezen van de juiste rijstrook om in te rijden ook een puzzel. Echter, vanaf 2020 hebben elektrische fietsen officieel hun classificaties gekregen, onderverdeeld in klassen 1, 2 en 3.
Met dat gezegd te hebben, zijn fabrikanten nooit consistent met de klassenspecificaties van de fietsen. Daarom moet je meer te weten komen over de klassen en de lokale wetten met betrekking tot e-bikes voordat je besluit er een te kopen. Hieronder heb je een algemene uitleg van elke klasse.
Klasse 1
De klasse 1 e-bikes kunnen eenvoudig worden beschreven als reguliere fietsen met een extra zetje. Deze types e-bikes voegen vermogen toe aan de motor wanneer je begint te trappen. Sommige fietsen zijn ontworpen om je meer bijstand te geven naarmate je harder duwt, terwijl andere je het niveau van ondersteuning laten instellen.
Om te worden geclassificeerd als een klasse 1 elektrische fiets, is de vorm van ondersteuning niet zo belangrijk; het belangrijkste is dat deze wordt begrensd op 20 mph. Dit betekent niet dat je niet sneller dan 20 mph kunt gaan; het betekent gewoon dat zodra je die snelheid bereikt, de motor je niet meer zal helpen. Hoe je e-bike die hulp stopzet, hangt af van de fabrikant; sommige e-bikes schakelen de stroom plotseling uit, anderen doen het geleidelijk.
Klasse 2
De klasse 2 e-bikes verschillen niet veel van klasse 1. Het enige verschil is de aanwezigheid van een gashendel. De gashendel biedt voorwaartse beweging zonder dat je hoeft te trappen. Echter, 20 mph blijft de limiet voor het vermogen; dus stopt de gashendel met werken wanneer je die limiet overschrijdt.
Veel mensen houden er niet van een gashendel op hun e-bike te hebben, maar het is bewezen behoorlijk nuttig te zijn. Sommige elektrische fietsen kunnen behoorlijk zwaar zijn, en afhankelijk van het terrein heb je misschien die extra duw nodig om op gang te komen. De gashendel is ook bijzonder nuttig in het verkeer, omdat je snel een burst snelheid kunt hebben wanneer dat nodig is.
Klasse 3 e-bikes
De klasse 3 elektrische fietsen zijn ook de snelste. In plaats van alleen ondersteuning te bieden tot 20 mph, bieden klasse 3 e-bikes ondersteuning tot 28 mph. Natuurlijk betekent dit, net als bij klassen 1 en 2, niet dat je niet harder kunt gaan dan deze snelheid. Het betekent alleen dat je geen hulp meer krijgt als je de limiet van 28 mph overschrijdt.
Het overschrijden van de limiet van 28 mph is echter zeldzaam, tenzij je een heuvel afrijdt. In dat geval stopt de motor met bijdragen en ondersteunt je weer zodra je begint te trappen. Een andere vereiste voor deze klasse is dat je elektrische fiets een snelheidsmeter moet hebben.
Welke klasse is de beste?
Dit hangt allemaal af van je persoonlijke voorkeur, wat voor soort e-bike bij je behoeften en levensstijl past. Houd er rekening mee dat klasse 3 e-bikes vaak dienst doen als klasse 2 e-bikes. Bijvoorbeeld, Mokwheel elektrische fietsen fungeren als zowel klasse 2 als klasse 3 e-bikes, afhankelijk van hoe je ze instelt. Mokwheel e-bikes komen met veel voordelen, waaronder een half gedraaide gashendel die comfortabeler en veiliger is dan het algemene volledige gedraaide ontwerp.