Door de jaren heen, vooral de laatste tijd, zijn elektrische fietsen steeds populairder geworden, waarbij veel mensen ervoor kiezen als vervoermiddel of voor vrijetijdsbesteding. Bij het kiezen van een elektrische fiets is een van de belangrijkste overwegingen het type sensor dat wordt gebruikt om te helpen bij het trappen. De twee meest voorkomende typen sensoren die in elektrische fietsen worden gebruikt, zijn koppelsensoren en cadanssensoren. Hoewel beide typen hun voordelen hebben, worden koppelsensoren over het algemeen beschouwd als superieur aan cadanssensoren in termen van prestaties en efficiëntie. Dat is de reden waarom Mokwheel Power Station Fat Tire elektrische fietsen: Basalt, Basalt ST en Scoria zijn geüpgraded naar koppelsensoren zonder de verkoopprijs voor de eindklant te verhogen. Terwijl je verder leest, zullen we onderzoeken waarom koppelsensoren beter zijn dan cadanssensoren op elektrische fietsen.
Ten eerste is het belangrijk om het verschil tussen koppelsensoren en cadanssensoren te begrijpen. Een koppelsensor is een apparaat dat de hoeveelheid kracht meet die door de berijder op de pedalen wordt uitgeoefend. Deze informatie wordt vervolgens gebruikt om te bepalen hoeveel ondersteuning de motor moet bieden. Cadanssensoren meten daarentegen de snelheid waarmee de pedalen worden rondgedraaid. Deze informatie wordt gebruikt om het benodigde ondersteuningsniveau te bepalen. Hoewel beide soorten sensoren worden gebruikt om trapondersteuning te bieden op elektrische fietsen, is de manier waarop ze werken fundamenteel anders.
Een van de belangrijkste voordelen van koppelsensoren is dat ze een veel natuurlijkere en intuïtievere rijervaring bieden. Dit komt omdat ze realtime reageren op de hoeveelheid kracht die door de rijder wordt uitgeoefend. Als gevolg hiervan is de door de motor geleverde ondersteuning recht evenredig met de hoeveelheid inspanning die de berijder levert. Dit betekent dat de rijder een consistent inspanningsniveau kan handhaven, ongeacht het terrein of de omstandigheden, en dat de motor de ondersteuning dienovereenkomstig zal aanpassen. Cadanssensoren kunnen daarentegen minder responsief zijn en soms resulteren in een schokkerig of onnatuurlijk gevoel wanneer de motor inschakelt.
Een ander voordeel van koppelsensoren is dat ze veel efficiënter zijn dan cadanssensoren. Dit komt omdat ze alleen hulp kunnen bieden wanneer dat nodig is, in plaats van voortdurend hulp te bieden op basis van een vooraf bepaalde snelheid of cadans. Dit betekent dat de motor alleen energie gebruikt wanneer dat nodig is, wat resulteert in een langere levensduur van de batterij en een efficiënter gebruik van stroom. Daarentegen kunnen cadanssensoren minder efficiënt zijn, omdat ze onnodige hulp kunnen bieden wanneer de berijder al met een hoge cadans trapt, wat resulteert in energieverspilling.
Koppelsensoren bieden de rijder ook meer controle en maatwerk. Met een koppelsensor kan de mate van ondersteuning worden aangepast op basis van de hoeveelheid kracht die op de pedalen wordt uitgeoefend. Dit betekent dat de rijder kan kiezen voor meer of minder assistentie, afhankelijk van zijn behoeften of voorkeuren. Cadanssensoren bieden daarentegen een beperkter aanpassingsniveau, omdat het ondersteuningsniveau voornamelijk wordt bepaald door de snelheid van het trappen. Dit kan resulteren in een minder op maat gemaakte rijervaring en is mogelijk niet geschikt voor rijders met specifieke behoeften of voorkeuren.
Bovendien zijn koppelsensoren nauwkeuriger en betrouwbaarder dan cadanssensoren. Dit komt omdat ze de daadwerkelijke kracht meten die op de pedalen wordt uitgeoefend, in plaats van te vertrouwen op een geschatte cadans of snelheid. Dit betekent dat de koppelsensoren minder snel worden beïnvloed door externe factoren zoals wind of terrein, wat resulteert in een consistenter ondersteuningsniveau. Daarentegen kunnen cadanssensoren soms door deze factoren worden beïnvloed, wat resulteert in een minder betrouwbaar en nauwkeurig ondersteuningsniveau.
Concluderend: hoewel zowel koppelsensoren als cadanssensoren worden gebruikt om trapondersteuning te bieden op elektrische fietsen, worden koppelsensoren over het algemeen als superieur beschouwd in termen van prestaties en efficiëntie. Waarom Mokwheel Power Station Fat Tire elektrische fietsen: Basalt, Basalt ST, en Scoria zijn overgestapt op koppelsensoren zonder de prijs voor de eindklant te verhogen.